Home Altrove is a performance as well as a reflection about the invisible communication between actions and thoughts, between what is here and what is elsewhere.
The performance will be introduced by a short lecture by the philosopher Maurizio Zanardi and will be followed by an open conversation between the philosopher and Daniele Albanese.
by and with Daniele Albanese
voice Eva Karczag
video and technical assistance Salvatore Insana
sound Daniela Cattivelli
light design Alessio Guerra
promotion and curatorship Francesca Divano
production Associazione Gruppo Nanou with the support of MIC – Ministero per i Beni e le Attività Culturali e del Turismo/Direzione generale per lo spettacolo dal vivo, Regione Emilia Romagna, ResiDance XL – luoghi e progetti di residenza per creazioni coreografiche, Teatro il Lavatoio Santarcangelo, Centro di Residenza della Toscana (Armunia Castiglioncello – CapoTrave/Kilowatt Sansepolcro), ACS Abruzzo
La danza come sottrazione e separazione, che si trattiene dal liberare gli impulsi, dall’ammucchiare gesti e movimenti, le cui posture risplendono piuttosto di ciò cui non danno luogo. _ Maurizio Zanardi
Home Altrove ricolloca nel contesto attuale il processo di creazione condivisa Elsewhere intrapreso insieme alla storica danzatrice Eva Karczag e il progetto solista Home, traducendosi in un nuovo modo di affrontare la scena che porti i segni della complessità del vissuto dell’ultimo anno.
A partire dal presupposto che il meccanismo sotteso all’atto performativo può essere considerato ’casa’ in quanto archivio personale, funzionale, emotivo – quindi luogo dell’identità – Home Altrove indaga forme di linguaggio mutevoli, flottanti, che fluiscono all’interno di un ambiente vivo, eterogeneo in cui il confine – tra spazi, linguaggi e direzioni – è luogo di turbolenza, di problematicità ma anche di ricchezza.
Nell’ultimo anno il progetto si è sviluppato per concatenazioni di eventi e contingenze, dando vita a diverse possibilità di traduzione sulla (o fuori dalla) scena.
In occasione del debutto della sua versione più propriamente teatrale, Daniele Albanese invita il filosofo Maurizio Zanardi a un dialogo aperto che, a partire dalle questioni sollevate dal lavoro (“In un mondo dai confini liquidi e in continuo divenire come quello contemporaneo, cos’è casa?”), si apre a un discorso più ampio sul ruolo della danza “nell’attuale società di controllo”.
“Danza” sarebbe, dunque, il nome allo stesso tempo, ma secondo due linee eterogenee, del gesto-passo-passaggio incondizionato, assoluto, e lo schema che, nell’effettuarsi stesso della danza o nella organizzazione del suo uso pubblico, ora lo esclude, ora lo anticipa, ora lo neutralizza codificandolo. In ogni caso, la danza appare come una pratica percorsa da forze eterogenee che la mettono di volta in volta in ballo. Ebbene, come entra in ballo la danza nell’attuale società di controllo? _ Maurizio Zanardi
Daniele Albaneseis a choreographer, dancer and performer based between Italy and Berlin. After having trained as a gymnast and ballet dancer, he obtained a BA at EDDC (now ArtEZ) in Arnhem – The Netherlands where he studied with several leading figures linked to American Post-modernism.
Since 1995, while developing his work as an independent author, he has been collaborating with many renowned artists such as Benoit Lachambre, Virgilio Sieni, Nigel Charnock, Jennifer Lacey, Enzo Cosimi, Eva Karczag.
In 2002 he established his own company Compagnia STALKER_Daniele Albanese in order to investigate dance as a language in terms of relationship between closed and open structures, in search of a choreographic sign which would be precise and mutable at the same time.
His research inhabits the constant flow that goes from the body as an object to the body as a subject through a flux of transformations in which gestures become abstractions and viceversa.
His works explore the hybrid forms that arise in the transition from a place to another, from a movement to another, in which boundaries are not seen as obstacles but rather as a point of turmoil that generates new ways of encountering the audience, thus leading it to unusual dimensions of perception.
Maurizio Zanardi si occupa di filosofia ed è tra i fondatori della casa editrice Cronopio, per la quale ha curato: Le lingue di Napoli, 1994; Aporie napoletane. Sei posizioni filosofiche, 2006; La democrazia in Italia, 2011; Comunità e politica, 2011; Sulla danza, 2017. Tra i suoi scritti sulla danza: Forme radiose, in Virgilio Sieni, La ragazza indicibile, Maschietto Editore 2011; Danzare nella società di controllo, in Altri corpi / Nuove danze, a cura di Andrea Porcheddu, Cue Press 2019.
TICKETS
Full price: 9 euro
Reduced price under 30, dance schools, Liceo Coreutico Matilde di Canossa, over 65: 6 euro
Under 8: free
PURCHASING TICKETS
In compliance with anti-Covid regulations, tickets can only be purchased online at www.biglietteriafonderia39.it up to one hour before the performance.
Therefore tickets cannot be booked by phone or by e-mail.
The ticket service in the Fonderia is suspended.
Tickets are not numbered.
ENTRANCE
You can enter the Fonderia 15 minutes before the performance, showing your online purchase.
At the entrance, the temperature will be tested and if the temperature exceeds 37.5°C, you will not be allowed to enter and you must fill in the Covid self-certification form.
In order to avoid queues at the entrance, please download the Covid self-certification form (it must be submitted on paper) and fill it in beforehand. It must be signed and handed in at the entrance.